Snopes mede-oprichter Mikkleson opgepakt als gewone plagiaat

YouTube
Deel dit verhaal!
Snopes is een zelfverklaard bedrijf dat feiten controleert en zelf een constante bron van verkeerde informatie is geweest, maar in niets lijkt het op zijn mede-oprichter, David Mikkelson, die net is ontmaskerd als een serieplagiaat en vervaardiger van nieuws gedurende vele jaren.

De verdediging van Mikkelson is zielig en positioneert zichzelf als slachtoffer omdat hij geen formele opleiding in journalistiek had. Ogenschijnlijk zou hij een beter moreel kompas hebben gehad als hij een graad in journalistiek had behaald. Het is waarschijnlijker dat hij moet worden aangeklaagd voor fraude en diefstal van intellectueel eigendom.

Corruptie zit diep in de zogenaamde 'fact-checking'-wereld, en Snopes is slechts het topje van de ijsberg. ⁃ TN-editor

David Mikkelson, de mede-oprichter van de factcheckwebsite Snopes, profileert zich al lang als de arbiter van de waarheid online, een bolwerk in de strijd tegen geruchten en nepnieuws. Maar hij heeft gelogen tegen de tientallen miljoenen lezers van de site: Uit een onderzoek van BuzzFeed News is gebleken dat Mikkelson tussen 2015 en 2019 tientallen artikelen heeft geschreven en gepubliceerd met geplagieerd materiaal van nieuwszenders zoals de Guardian en de LA Times.

Na navraag van BuzzFeed News voerde Snopes een interne beoordeling uit en bevestigde dat Mikkelson onder een pseudoniem, de Snopes byline en zijn eigen naam, 54 artikelen met geplagieerd materiaal schreef en publiceerde. De artikelen bevatten onderwerpen als het homohuwelijk en de dood van muzikant David Bowie.

Snopes VP van Editorial en Managing Editor Doreen Marchionni heeft Mikkelson geschorst van redactionele taken in afwachting van "een uitgebreid intern onderzoek". Hij blijft een officier en een 50% aandeelhouder van het bedrijf.

"Ons interne onderzoek heeft tot nu toe in totaal 54 verhalen gevonden die Mikkelson heeft gepubliceerd waarin toegeëigend materiaal is gebruikt, inclusief alle verhalen die Buzzfeed met ons heeft gedeeld", zeiden Marchionni en Snopes Chief Operating Officer Vinny Green in een verklaring.

"Laten we duidelijk zijn: plagiaat ondermijnt onze missie en waarden, punt uit," voegde Marchionni eraan toe. “Het hoort in geen enkele context binnen deze organisatie thuis.”

De redactie van Snopes verwierp het gedrag van Mikkelson in een aparte verklaring ondertekend door acht huidige schrijvers. “We veroordelen deze slechte journalistieke praktijken met klem. … we werken elke dag hard om de hoogst mogelijke journalistieke en ethische normen te handhaven.”

Snopes vertelde BuzzFeed News dat het van plan is alle aanstootgevende verhalen in te trekken en advertenties erop uit te schakelen. Het zal ook een toelichting van de redacteur aan elk toevoegen.

zei Mikkelson, “Er is geen excuus voor mijn ernstige beoordelingsfouten. Het spijt me."

"Dus ik bladerde door het nieuws en kwam een ​​artikel tegen op de CBS News-website over een gruwelijke misdaad waarbij een vrouw uit Memphis betrokken was die beschuldigd werd van het vermoorden van vier van haar kinderen door hun keel door te snijden met een slagersmes: Hmm, vroeg ik me af, terwijl ik nadacht de kop ("Moeder van Memphis beschuldigd van het grizzly afslachten van 4 van haar kinderen"), heeft deze vrouw haar kinderen op een beerachtige manier vermoord? Of was de moeder van extreem hoge leeftijd?”

-Snopes.com/juli 3, 2016

Maak kennis met Jeff Zarronandia. Tijdens een korte maar gedenkwaardige carrière verscheen zijn naamregel, die gekoppeld was aan een bio waarin zijn Pulitzerprijs en zijn vaardigheid in het villen van muilezels, op minimaal 23 Snopes-artikelen over onderwerpen als de financiële ellende van Donald Trump en valse geruchten over Hillary Clinton. Zijn rapportage maakte vijanden van hoaxsters en fabulisten over het hele politieke spectrum, waaronder voormalig Trump-campagneadviseur Roger Stone en wijlen "nepnieuws-koningin" Paul Horner, die beiden niet op de hoogte waren van zijn ware identiteit.

"Het is gewoon een David Mikkelson-alt", de voormalige hoofdredacteur van Snopes Brooke Binkowski uitgelegd toen BuzzFeed News ernaar vroeg. “Hij schreef over onderwerpen waarvan hij wist dat hij onder die valse naam haatmail zou krijgen. Bovendien leek het alsof hij meer personeel had dan hij had.”

Tussen 2015 en 2019 plagieerde Mikkelson regelmatig berichtgeving van andere nieuwsuitzendingen in een poging, zei hij, verkeer op te vangen.

In een interview met BuzzFeed News schreef Mikkelson dit gedrag toe aan zijn gebrek aan formele journalistieke ervaring. "Ik kwam niet uit een journalistieke achtergrond," zei hij. “Ik was niet gewend aan nieuwsaggregatie. Een aantal keren ging ik over de grens naar waar het auteursrechtschending was. Ik bezit dat.”

In een uitleg over de praktijken van de website informeert Snopes de lezers dat het "alle brancherichtlijnen voor transparantie in rapportage volgt", en voegt eraan toe: "We denken dat transparant zijn met lezers het coolst is." Maar het feit dat Zarronandia in feite Mikkelson was, werd nergens op de site bekendgemaakt. Na het onderzoek van BuzzFeed News is de auteurspagina van Zarronandia verwijderd en is de naamregel van Zarronandia vervangen door 'Snopes-personeel'.

Snopes, opgericht in 1995 door Mikkelson en zijn toenmalige vrouw, Barbara Hamel, noemt zichzelf "de definitieve site voor het controleren van feiten" en is een twee keer Winnaar van de Webby Award, geciteerd door onder meer de New York Times en de Washington Post. Het diende als een van de factcheckpartners van Facebook tussen december 2016 en februari 2019. Maar de afgelopen jaren heeft de site last gehad van een bitter eigendomsgeschil.

Lees hier het hele verhaal ...

Over de editor

Patrick Wood
Patrick Wood is een toonaangevende en kritische expert op het gebied van duurzame ontwikkeling, groene economie, Agenda 21, 2030 Agenda en historische technocratie. Hij is de auteur van Technocracy Rising: The Trojan Horse of Global Transformation (2015) en co-auteur van Trilaterals Over Washington, Volumes I en II (1978-1980) met wijlen Antony C. Sutton.
Inschrijven
Melden van
gast

9 Comments
Oudste
Nieuwste Meest Gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
voerman

Ik heb dit artikel inderdaad nagekeken en het blijkt dat de bezorgdheid die door betrokkenen wordt geuit, in feite geen feit is.

Kortom, het maakt ze niet uit. Ze doen het ALLEMAAL met opzet. Je kunt niet per ongeluk zo corrupt zijn.

elle

"Je kunt niet per ongeluk corrupt zijn." Spot op!

“Ik was niet gewend aan nieuwsaggregatie. (wa, wat, wat) Een aantal keren ging ik over de grens naar waar het auteursrechtschending was. Ik bezit dat.” (Wat een zeur.)

Snopes is eerder geopenbaard als een niet-feitenchecker, maar een leugenverhuller in de niet-aflatende steun van de FakeSM en de roofdierbedrijven die het omringen. Dus geen nieuws hier.

1 jaar geleden voor het laatst bewerkt door Elle
muunyayo

Ik zou eerst willen zeggen, met grote waardering, ik bewonder het werk van Technocracy News. Ik ben echt gezegend dat ik medio 2020, op het hoogtepunt van de lockdowns (eerste ronde), deze site tegenkwam.

Nu: wat voor soort flitsende transformatie gebeurt er bij BuzzFeed News? Omstreeks 2020 en eerder zouden ze nooit een verhaal rapporteren waarin een mede-linkse outfit wordt onthuld?

Vasily

Ik denk dat Mikkelsons humanisme niet genoeg was om hem op het rechte pad te houden. Grappig dat..

DawnieR

Hij is gewoon GEWELDIG!!!! Het lijkt erop dat hij een 'PEDO'-tatoeage op zijn voorhoofd moet hebben!

Dave

Ga naar snopes typ 911 gecontroleerde sloop……..probeer het

[…] Lees meer: ​​​​Mede-oprichter van Snopes Mikkleson opgepakt als gewone plagiaat […]